
Sambafotballens frelseren?
Brasil har ingen enkel oppgave på vei til VM i Brasil i 2014. Fotballandet sliter med å gjenvinne tilliten i fotballverdenen som har gitt landet status som fotballnasjon. I tillegg er det interne problemer, (eller utfordringer som man sier på norsk) som kan tyde på at VM er ikke veldig langt fra å være en fiasko. Fotballstjerne Neymar gjenspeiler det moderne brasiliansk fotballs dilemma.
Sambafotball, media og penger
Sambafotballen finnes fremdeles, bare at man ikke ser det på landslaget. Den brasilianske ligaen (Brasileirão) er et av verdens tøffeste ligaer, med 6 forskjellige mestere de siste 8 årene. Ligaen spilles av 20 lag fra hele landet, noe som gjør at lagene må reise opp til 5 timer med fly fra en kamp til den andre. Ligaen begynner i mai og spilles frem til midten av desember. Brasilianske klubber har vunnet Libertadores de América 5 ganger de siste 8 årene (og vært med i finalen de siste 8 årene). Kampene spilles fortsatt i den god gammel brasiliansk stil, med fantastiske dribler, mål og skiftende tempo.
Ikke så sjeldent dukker det opp fantastiske driblefantaster som fasinerer fotballverden, men som til syvende og sist havner i store klubber i Europa. Allikevel, er det en trend på gang som gjør at brasilianske klubber, med bedre økonomi, klarer å få på plass finansiering for å holde lenger på de største profilene, samtidig som gode brasilianske spillere kommer tilbake til hjemlandet. Ronaldinho har forresten blomstret opp igjen, denne gangen hos Atlético Mineiro, som er på topp 4 i årets liga. Fred som har gjort historie i Lyon og Deco fra Porto og Barcelona, er Fluminenses største idoler og den første landets toppscorer. Nylig har til og med Seedorf (nå kaptein på Botafogo) valgt å spille i Brasil.
Neymar
Den forbedrede klubbøkonomi har ført til en trend som er godt kjent i Europa. Fotballspillere er ikke lenger “bare naïve, lavutdannede, rike, idrettsutøvere”. De store fotballprofilene i Brasil er blitt store stjerner eller helst store mediaikoner. Neymar, den største idrettsstjernen i Brasil har nylig signert en stor kontrakt med sin 11. sponsor. Disse inkluderer Nike, Panasonic, Red Bull, Unilever og Banco Santander, noe som gir Neymar rundt 13 millioner kroner i måneden.
Neymar er også en ivrig bruker av twitter. Der poster han alt fra hilsener til sine klubbkamerater til bilder av sin sønn Davi Lucca og bilder av seg selv i badekaret. Over 5 millioner personer følger opp Neymars tanker. Allikevel er ikke Neymar et udiskutabelt idol, nemlig fordi brasilianere har ikke sett han holde en viktig trofé ikledd den gule landslagsdrakten. Alt dette, i tillegg til selvfølgelig Neymars talent gjør han til en fulkomment mediaikon. Men det finnes også de som sier at den store markedsføringskampanje rundt Neymar, gjenspeiler den brasilianske fotballens forvandlingen eller heller forfall fra idrett og landets lidenskap, til en media produkt.
Neymar er uten tvil en stor fotballspiller, og Brasils største håp til VM i 2014. Men Neymar er nærmest blitt en maskot i brasiliansk sportsmedia, hvor det er blitt hverdagskost å høre at han er en geni som må særbehandles, også av fotballdommere, som Brasils enestående fotballtalent. Sannheten er at så lenge VM tittelen uteblir, vil ikke Neymar nå opp til de store navn i brasiliansk fotball, som Ronaldo, Romário eler Pelé. Ikke noe bedre enn å gjøre det hjemme i 2014.